Все про витрати пального для автомобілів та спецтехніки
Витрати пального і змащувальних матеріалів — тема дуже актуальна, особливо в умовах сьогодення, коли всі енергоносії стрімко дорожчають. У нашій статті ми розповімо, як вирахувати розхід, а також досягти балансу продуктивності і витрат палива, щоб без помилок вести господарську діяльність. Знання нормативів допомагає економити. Воно є обов’язковою умовою забезпечення ефективного використання ресурсного потенціалу та збільшення продуктивності АПК. Методичні положення та норми витрат пального для автомобілів різних типів були розроблені та зведені в один спільний документ — наказ 43 міністерства транспорту України (http://uazakon.com/big/text693/pg1.htm) ще в 1998 році. Розмір норм витрат палива зазвичай розраховується за допомогою спеціальних таблиць і додатків, якими користуються всі без виключення підприємства. Зазначимо, що згодом, у 2012 році, Міністерством інфраструктури в норми були внесені зміни, регламентовані на законодавчому рівні Наказом № 36 (з повним документом можна ознайомитись тут: https://ips.ligazakon.net/document/FIN71823). Це дало змогу осучаснити норми витрат палива і мастильних матеріалів на сільгосптехніку, для будівельних і спеціальних машин, зробити їх більш гнучкими та прийнятними. Сьогодні Кабмін проводить державну політику у сфері покращення обліку для його наближення до світових та європейських стандартів.
Стаття містить інформацію, узгоджену з вище зазначеними змінами. Норми витрат пального призначені для допомоги власникам транспортних засобів — керівництву підприємств самостійно розробляти плани витрати коштів та вирішувати, як зменшити розхід бензину та інших паливо-мастильних матеріалів на роботу. Нормативи дозволяють правильно, чітко вести звітність. Зразок наказу про норми витрат палива можна подивитися тут: https://zkg.ua/aktualnyj-zrazok-nakazu-pro-zatverdzhennya-norm-vytrat-palyva/.
Важливо — накази №№ 36 і 43 про затвердження норм витрат втратили чинність у листопаді 2023 року. Сьогодні застосування цих нормативних показників не є обов’язковим. Але вони можуть приносити користь підприємствам, впорядковуючи бухгалтерський облік та оптимізуючи бізнес-модель використання транспортних засобів. Наразі актуальним документом, який може використовуватися бізнесом, є “Методичні рекомендації з нормування витрат палива, електричної енергії, мастильних, інших експлуатаційних матеріалів автомобілями та технікою” (https://insat.org.ua/files/services/ldvpe/6/metod.pdf), розроблені ДП «ДержавтотрансНДІпроект».
Як визначають витрати палива автомобілів?
Нормуються витрати пального для автомобілів з урахуванням допустимої кількості використання палива, умов експлуатації машин. Для цього використовують лінійні норми витрат ПММ для тих чи інших автомобілів залежно від їх моделі та модифікації. Діє система нормативів, коефіцієнтів коригування, аби правильно розрахувати ступінь виконаної транспортом роботи. При цьому беруться до уваги погодні (кліматичні) умови, дорожні особливості функціонування автомобілів, цільові показники у сфері нормативів для підвищення продуктивності АПК. Разом з тим, коли визначений нормований розхід палива на сільгосптехніку, кількість використаних мастильних матеріалів розраховується відповідно принципу пропорційності між реальними витратами палива та нормативами. Варто порахувати кілометраж, застосувши калькулятор палива. Калькулятор пального — дуже дієвий інструмент, покликаний допомагати справитися з таким важким, на перший погляд, підрахунком. Підбиття можливої витрати за допомогою такого інструменту дає показник витрати на 100 км пробігу.
Отже, облік відповідно до норм витрат ПММ для сільгосптехніки та інших механізмів — це система підрахунків за такими критеріями:
- модифікація транспорту, його технічні особливості;
- кліматичні (погодні) умови функціонування;
- особливості дорожнього покриття.
Наказ 43. Ключові моменти, про які треба знати
Норми витрат палива у наказі 43 — звід основних принципів підрахунку. До прикладу, в четвертому розділі містяться формули для розрахунку норми витрат ПММ на різноманітні транспортні засоби — від легкових автомобілів до великогабаритних автобусів, автомобілів з причепами, самоскидів, спецтранспорту. Формули існують для автопоїздів, фургонів, машин вантажопасажирського призначення, тягачів сідельного типу, що є складовими автопоїзда. Нормативні витрати пального визначають, співставивши лінійні витрати на 100 км пробігу. Потім уже відбувається корекція показника, визначається розхід на 100 км. Тут враховується виконана транспортом робота чи додаткове навантаження з використанням іншого устаткування. Після цього цифра видозмінюється (підвищується або знижується) згідно умов, у яких відбувалося функціонування машини: якості дорожнього покриття, погодних умов, чинників, які могли вплинути на експлуатацію. Для зміни остаточної цифри та визначення фактичної продуктивності АПК відповідно до вищеописаних факторів подаються спеціальні коефіцієнти.
Додатки в Наказі №43
Додатки А і Б містять таблиці, суттєво доповнені. Згідно з оновленими нормами витрат визначається споживання палива для кожного виду, моделі (чи модифікації) транспорту. Оновлені методичні положення та норми також враховують транспортні засоби, які з’явилися пізніше 1998 року і яких не було в першочерговій редакції Наказу 43. Це розширює можливості визначення потрібного показника для кожного з них та підвищує точність визначення продуктивності АПК. На підставі додатків можна розрахувати базові норми щодо розходу паливних матеріалів майже для всіх видів машин. Дані про автомобілі розміщені в порядку алфавітної градації. До прикладу, тут легко можна знайти норми витрат ПММ на великогабаритний транспорт і на акуратні, невеличкі моделі легкового типу. Після набрання чинності наказом № 36 діапазон згаданих в таблицях транспортних засобів суттєво збільшився.
Важливі Зміни, які були внесені
Крім переліку машин, зміни торкнулися норм витрат ПММ у сільському господарстві, транспортній сфері та будівництві тими моделями, які були в початковому документі, згідно більш сучасним реаліям. Зокрема, були змінені окремі пункти у частині визначень, що більш відповідають сучасним:
- Пункт 1.3. Нова редакція передбачає норми регламентації роботи бортових, вантажопасажирських автомобілів, фургонів. Тут же — норми для сідельних тягачів у складі автопоїзду. Зазначено: показник вираховується для машин, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах.
- Пункт 1.4. В оновленому документі зазначено про визначеність норм витрат палива на одну тонну маси автопоїздів зі спорядженням, причепів або напівпричепів.
- Пункт 1.5. Зміни стосуються норм витрат палива на здійснення маневрування, розвантаження самоскиду, автопоїзда.
- Пункт 1.8. Нормування роботи автономних нагрівачів — в тому числі при експлуатації техніки в будівництві.
Торкнулися зміни, серед іншого, самих коефіцієнтів, за якими визначаються норми витрат ПММ для транспортних засобів. Незмінним залишився рекомендаційний підхід до розрахунків згідно коефіцієнтів. Знання визначених норм суттєво допоможе у веденні господарства людям — шукачам способів, як зменшити розхід палива. Воно також позитивно вплине на визначення продуктивності АПК в обліку та дозволить самостійно розробляти інформативну звітність.
Норми витрат палива в сільському господарстві
Аграрна техніка — широке коло засобів технічного характеру, за допомогою яких підвищується продуктивність АПК загалом та оптимізується собівартість сільськогосподарських культур. З використанням техніки відбувається механізація та автоматизація численних процесів. Серед таких засобів:
- трактори;
- комбайни;
- сівалки;
- вантажні пристрої.
Є великий перелік технічних засобів, без яких не обходиться робота агропромислового виробництва. Сьогодні немає жодного нормативно-правового акту, призначеного регламентувати індивідуальні норми витрат палива для тракторів чи на сільгосптехніку. Підприємства, що працюють у сільському господарстві, користуються окремо розробленими рекомендаціями для вираховування та встановлення нормативів для сільськогосподарської техніки.
Допомагають у підрахунках аграріям існуючі норми розходу палива на сільгосптехніку, визначені в технічній документації на механізми, використовувані для роботи. Дієвими помічниками у розрахунку, який визначає розмір норм витрат палива для тракторів МТЗ та інших засобів, стали «Норми витрат паливно-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівельних та спеціальних машин» (http://www.uazakon.com/documents/date_71/pg_iywexj/index.htm) і ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат пального і змащувальних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві» (http://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-214). Індивідуальні норми витрат палива тракторів та інших засобів для сівби, обробки, збирання урожаю аграрії можуть розраховувати самі. Закон України не забороняє використовувати самостійно розроблені контрольні показники. Крім того, існують методичні положення та норми щодо продуктивності і витрат палива сільгосптехніки, які розробляє Український науково-дослідний інститут продуктивності агропромислового комплексу. Створення та апробація нормативів здійснюються за участю партнерських господарств, що дозволяє реалістично визначити норми на обробку ґрунту, сівбу, посадку, догляд за рослинами, збирання сільськогосподарських культур, внесення добрив, обробку від шкідників. Норми витрати ПММ і додаткових матеріалів визначаються в розпорядчих документах конкретного підприємства і не мають єдиного сталого зразка. Отже, керівники можуть самостійно розробляти норми витрат ПММ для сільгосптехніки згідно запропонованих внутрішніх розрахунків, що дозволяє їм гнучко управляти собівартістю сільськогосподарських культур.
Норми списання пального
Норми списання палива — звід правил для звітності підприємства, також регламентований Наказом 43. Паливно-мастильні здебільшого списують, користуючись даними подорожніх листів. Списання відповідно до норм витрат палива на підприємстві залежить від таких цифрових значень:
- кількість палива, наявна в баку або балонах станом на початок робочої зміни чи при виїзді в рейс, яку показують вимірювальні прилади;
- об’єм заправлених паливно-мастильних впродовж рейсу чи зміни;
- залишковий об’єм палива в кінці зміни чи рейсу.
У тому разі, коли фактичні витрати пального на сільгосптехніку значно перевищують норми витрат ПММ, до звіту долучають вартість витраченого пального, керуючись нормами Наказу № 43. Додаткове витрачання палива вимагає включення до звітів:
- акту про проходження техогляду транспортним засобом;
- інформації про приєднання окремих деталей чи двигунів;
- звітів про використані запчастини;
- звітів про застосовані матеріали різного порядку;
- звіту про використання, власне, палива.
При списанні й відбитті кількості паливно-мастильних матеріалів в бухгалтерському обліку, цифра фактичної вартості описуваного пального співвідноситься з нормою витрати. Якщо показник використаного палива суттєво вищий, ніж типові норми витрат палива для тракторів в сільському господарстві, це сигнал для з’ясування обставин, що призвели до перевитрати. Можливо, було допущене нецільове використання транспортного засобу (чи й самого палива), що є зловживанням. На підставі цього факту керівництво може прийняти рішення про компенсацію понаднормових витрат відповідальною особою. Списання палива на підприємстві згідно з нормами витрат відбувається в тому випадку, коли виданий відповідний документ – наказ про списання палива на підприємстві. Зразок можна подивитися тут: https://zkg.ua/nakaz-pro-spysannya-norm-palyva-zrazok-01-03-2012/. Ведення звітності без списання не передбачено, адже у фінансовому обліку буде великий касовий розрив.
Економія палива на підприємствах
Знаючи норми витрат ПММ на спецмашини, визначені наказом № 43, неважко зрозуміти, як зменшити розхід дизеля чи іншого паливно-мастильного матеріалу. Економія палива стає дедалі важливішою в умовах тотального здорожчання всіх без виключення енергетичних ресурсів. Понаднормову витрату палива можуть спричинити такі чинники:
- намагання рухатися швидко при відчинених вікнах автомобіля;
- неповні роботи з технічного обслуговування, що проводяться невчасно;
- перенавантаження вантажних автомобілів (цього варто уникати взагалі);
- неодноразове різке прискорення руху транспортного засобу, або гальмування;
- порушення аеродинаміки;
- додаткові пристрої, які не мають стосунку до призначення автомобіля (магнітоли, кондиціонери);
- технічні засоби без відповідності до можливостей трансмісії двигуна;
- забруднення фільтрів.
Для того, щоб забезпечити ідеальний баланс продуктивності і витрат палива, водій має ретельно стежити за технічним станом автомобіля. На підприємствах, де машин різного типу — десятки, внаслідок вчасно проведеного очищення фільтрів чи ремонту можна зекономити великі суми коштів. Сподіваємося, що наш матеріал допоміг читачеві розібратися у питанні норм витрат пального, процесі його списання тощо. Знаючи основні принципи нормування витрат, можна їх суттєво скоротити, що позитивно вплине як на продуктивність АПК загалом, так і на прибутки приватних власників автомобілів чи одноосібників. Крім того, правильне ведення звітності в області списання пального допоможе підприємцям і аграріям самостійно розробляти плани закупівлі техніки й палива, а також експортної діяльності й кадрової політики. Знаючи, які суми йдуть на пальне та утримання господарства, можна легко вирахувати можливості, цілком здатні стати реальністю уже в найближчому майбутньому. Адже правильна звітність згідно з нормами витрат — це контроль за всіма аспектами діяльності.
Контроль витрат палива від FreeTrack™
FreeTrack™ Контроль Пального (FreeTrack™ Fuel Control) — це професійний GPS-моніторинг для власників комерційних транспортних засобів, що дає можливість відстежувати у режимі реального часу зміни обсягу пального на кожному об’єкті та здійснювати ретроспективний контроль витрати пального по кожному об’єкту зокрема та автопарку загалом.
За нашими узагальненими підрахунками застосування системи GPS-моніторингу FreeTrack™ Контроль Пального призводить до зниження видатків на паливно-мастильні матеріали на 30%. А кошти вкладені у впровадження цієї системи контролю окупаються протягом 1–4 місяців.
Дзвоніть за телефоном (067) 350-29-89 або залиште заявку на сайті та отримуйте детальну консультацію.