Тахографи: особливість та принцип роботи

Тахографи: особливість та принцип роботи

У наш час існує неймовірно велика кількість логістичних компаній та підприємств, що займаються пасажирськими перевезеннями. В цілях безпеки та контролю якості роботи водіїв використовується такий прилад як тахограф.

Тахограф – це пристрій, головною функцією якого є відстеження і реєстрація усіх процесів діяльності водія певного транспортного засобу. Це дуже зручно тим, що він фіксує і накопичує всю інформацію про поїздку, зокрема час праці та відпочинку, місцезнаходження, швидкість та відстань.

Для керівництва це є чудовим рішенням, адже здійснювати моніторинг роботи своїх працівників можна дистанційно. До того ж тахограф можна вважати запобіжним засобом, бо його використання сприяє дотриманню правил дорожнього руху, що дозволяє уникати надзвичайних ситуацій.

Історія впровадження

Використання тахографів можна простежити ще на початку 20-го століття. Тоді стрімко зростав потік вантажних перевезень, а контролювати умови праці водіїв було неможливо. Внаслідок цього виникла ідея створити прилад, який би фіксував час роботи та відпочинку.

Перші тахографи були механічного типу та мали в основі годинниковий механізм. Їхній функціонал був досить примітивним, бо вони записували лише час стоянки та тривалість поїздки протягом доби. Прикладом такого тахографа став перший зразок, який був винайдений у 1911 році у Великобританії. Кількома роками пізніше німецькі компанії модернізували цю версію і додали можливість фіксації швидкості руху. Механічні тахографи поступово ставали дуже поширеними у Європі, проте з часом виникла потреба у більш точних пристроях.

Перевтома та надмірна робота водіїв, недоброчесність та порушення швидкісного режиму – усі ці чинники спричиняли неабиякі збитки комерційному транспорту, а також ставили під загрозу життя працівників. Тому першочерговим завданням тахографа стала безпека на дорозі. 

Так у 1970 році в Женеві була укладена “Європейська Угода щодо роботи екіпажів транспортних засобів, що здійснюють міжнародні автомобільні перевезення вантажів і людей”. Вона регламентувала стандарти щодо віку, кваліфікації, часу праці та відпочинку водіїв та впровадила тахограф, як контрольний пристрій дотримання цих вимог.

Які бувають тахографи?

Наразі існує два види тахографів: цифровий та аналоговий.

Аналогові тахографи – це ті ж самі механічні тахографи, і вони вважаються вже застарілими. В їх основу покладено паперові діаграмні диски, на яких, власне, й записуються та зберігаються різні дані. Ці диски легко пошкодити, загубити, а також підробити графіки. Зрозуміло, що цей варіант тахографа не дуже надійний, тому завдяки технологічному прогресу був розроблений цифровий тахограф.

Цифровий тахограф – це сучасний формат приладу, тому він має більше переваг. Цей різновид дозволяє зберігати відомості на вбудованій пам’яті, а також на спеціальній смарт-карті водія, яка є такою ж унікальною як водійське посвідчення. Карта водія має об’єм пам’яті на 28 днів, тому завантажувати інформацію з неї потрібно кожні 4 тижні. Проте перевірку даних самого пристрою треба робити кожні 90 днів. Показники такого тахографу набагато тяжче фальсифікувати, адже спеціальний датчик руху реєструє параметри транспортного засобу в зашифрованому форматі, які самостійно редагувати неможливо.  

Як користуватися тахографом?

Зазвичай тахограф вмонтовується в приладову панель транспортного засобу, де підключається до комп’ютерних налаштувань автомобіля й зчитує всю потрібну інформацію.

Щоб зрозуміти як користуватися тахографом, потрібно з’ясувати його тип. Уявімо його конструкцію: аналогові тахографи дещо схожі на тахометр, а цифрові нагадують магнітолу. 

Аналогові тахографи в наш час не мають попиту взагалі.  Їх ремонт з 2010 року заборонений, тобто в разі поломки аналогового тахографа, його потрібно замінити на цифровий. Але залишається досить велика кількість автомобілів, які працюють в комплектації саме з таким видом тахографу. Для роботи аналогового тахографа знадобиться тахокарта – це бланк у формі диска з розміткою для кожного показника. Тахокарту потрібно заповнювати вручну.

Цифровий тахограф також передбачає заповнення даних, але це відбувається автоматично. Водій здійснює вхід в систему за допомогою смарт-картки, яка вже містить необхідну для роботи базу даних. А подальше налаштування різних функцій відбувається через меню на дисплеї.

На які автомобілі потрібен тахограф?

Звичайно, використання тахографа є ефективним та доцільним для будь-якого водія, проте воно не є обов’язковим для всіх. 

Важливо знати, на які автомобілі потрібен тахограф, бо його відсутність карається штрафом.

Відповідно до законодавства України, тахографом повинні бути обладнані такі категорії автомобілів:

  • Автомобілі, які мають вагу понад 3.5 тонн;
  • Автобуси, які призначені для перевезення пасажирів з числом пасажирських місць більше 8;
  • Автобуси, які перевозять пасажирів у нічний час (з двадцять другої до шостої години);
  • Автобуси, що здійснюють спеціальні перевезення пасажирів як з нерегулярним, так і з регулярним графіком; а також автобуси, що курсують регулярними міжміськими маршрутами з відстанню більше 50 км;
  • Будь-які транспортні засоби, що призначені для міжнародних перевезень.

Окрім штрафу за відсутність тахографа на автомобілях, які підпадають під ці категорії, можлива відповідальність й за інші порушення. Якщо транспортний засіб буде зупинено працівниками поліції, вони можуть попросити отримати накопичені за певний час дані про роботу автомобіля, а тобто роздрукувати звіт чи показати тахокарту. У випадку, якщо поліція знайде підтвердження відхилення від правил чи норм, підприємству або водію передбачено штраф. 

Відпочинок для водія дуже важливий. Його відсутність може спричинити дорожньо-транспортну пригоду, а також нанести матеріальних втрат підприємству. Тому Європейська комісія прийняла Постанову ЄС № 561/2006, яка впорядковує режим роботи та відпочинку для далекобійників.

Згідно з Постановою, графік відпочинку водіїв, які працюють на далеких відстанях, має відповідати таким стандартам:

  • Водій має працювати не більше, ніж 9 годин на день;
  • Час роботи протягом тижня не може перевищувати більше, ніж 56 годин;
  • Після 4,5 годин дороги водій має зробити 45-хвилинну перерву.

Також водій повинен мати перерву на відпочинок не менше, ніж 15 хвилин після 4,5 годин водіння. Та перерву на обід або вечерю не менше, ніж 30 хвилин.

Далекобійникам України теж слід дотримуватись норм праці та відпочинку за тахографом, які прописані відповідно до Постанови ЄС № 561/2006. Це стосується водіїв вантажних автомобілів з масою більше 3,5 тонн. 

Цифрові тахографи для моніторингу автотранспорту

На сьогодні цифрові тахографи є основним видом, який застосовується, проте бувають різні модифікації цифрового тахографа. До прикладу, вже з’явились інтелектуальні тахографи з системою моніторингу автотранспорту. Такий контрольний пристрій має GPS чіп, який передає координати знаходження та інформацію про стан автомобіля. Це неймовірно зручно, адже за допомогою GPS роботодавець може відслідкувати транспортний засіб в реальному часі. 

Користуватися таким приладом ще простіше, тому що його можливості ширші, ніж звичайного цифрового тахографа. Водію потрібно внести лише код країни, а локацію прилад визначить сам. 

Тахограф з інтелектуальною системою GPS замість водія буде записувати наступні дані:

  • Місцезнаходження початку щоденної робочої зміни;
  • Кожні три години сумарного часу роботи;
  • Місцезнаходження закінчення щоденної робочої зміни.

GPS моніторинг транспорту можна підключити до будь-якого цифрового тахографа.

Отож, тахограф – це розумний винахід, який є не лише корисним для комерційних потреб, а й стимулює водіїв дотримуватись правил дорожнього руху й нормативів графіку роботи. Таким чином наявність тахографа зменшує вірогідність ДТП, а також економить фінансові видатки транспортних компаній на штрафи.