Часто задавані питання по перевезеннях та реєстрації заявок SENT
Питання та відповіді про перевезення товарів, що підлягають контролю (SENT)
З метою імплементації Закону “Про систему моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом”
було створено реєстр декларацій SENT, який ведеться в системі ІКТ. Реєстр SENT був створений для того, щоб уможливити електронну подачу повідомлень.
Доступ суб’єктів господарювання до цього реєстру з метою подання, доповнення та оновлення повідомлень здійснюється через Платформу електронних сервісів
фіскальних та митних послуг (PUESC).
Суб’єкт, який зобов’язаний подавати, заповнювати та оновлювати декларацію, після входу в систему PUESC, обравши відповідну
послугу в групі “Перевезення підконтрольних товарів (SENT)”, повинен вибрати правильну “Форму для заповнення”. Після її заповнення та завантаження до
реєстру SENT декларант отримає ідентифікаційний номер разом з відповідною кількістю ключів (електронних кодів, що дозволяють отримати доступ до
декларації). У свою чергу, після того, як декларація буде заповнена або оновлена, декларант отримає повідомлення з підтвердженням цієї дії.
Завантаження, доповнення або оновлення можна також здійснити за допомогою каналу електронної пошти (адреса: puesc@mf.gov.pl)
або невізуального інтерфейсу (веб-сервісу), надіславши документ у форматі xml, відповідно до технічної специфікації цього документа, розміщеної на PUESC.
Так, для цього було створено тестове середовище, доступне за посиланням https://test.puesc.gov.pl/, де ви
можете протестувати створення облікового запису в PUESC, а потім заповнити та надіслати форму заявки як відправник, одержувач або перевізник. Створення
облікового запису в тестовому середовищі не звільняє вас від створення облікового запису у робочому середовищі.
Отримання підтвердження подачі заявки (отримання ідентифікаційного номера з ключами), її заповнення або оновлення займає не
більше кількох секунд.
Розпорядженням Міністра фінансів про декларації про перевезення вантажів та про обіг пічного палива визначено порядок дій у разі
недоступності реєстру SENT – необхідно надіслати документ, що замінює декларацію, шаблон якого є додатком до вищезгаданого розпорядження, або декларацію у
форматі xml.
Опис процедури у разі недоступності реєстру SENT можна знайти у вкладці “Недоступність послуг, аварійні ситуації” в описі кожної послуги.
Недоступність реєстру SENT – це технічний збій або перебої в роботі цього реєстру, що унеможливлює передачу, заповнення та
оновлення декларацій, а також надсилання зворотних повідомлень для відправників, одержувачів та перевізників.
Відсутність доступу до Інтернету або неможливість користуватися Інтернетом не означає, що реєстр декларацій недоступний.
Виконання дій в реєстрі SENT (подача, доповнення та оновлення вантажних декларацій) не вимагає підписання
документів кваліфікованим підписом або некваліфікованим підписом.
У групі послуг “Перевезення товарів, що підлягають відстеженню (SENT)” оберіть послугу Перевірка дійсності декларації про перевезення товарів.
Після введення контрольного номера декларації та реєстраційного номера транспортного засобу, яким перевозиться товар, буде відображено повідомлення про
дійсність контрольного номера.
Суб’єктам-відправникам та суб’єктам-одержувачам, які надсилають або оновлюють повідомлення, необхідно мати розширений рівень
доступу до PUESC. Для цього необхідно створити обліковий запис в PUESC, зареєструвати дані фізичної особи, зареєструвати дані юридичної особи та
зареєструвати представництво.
З іншого боку, перевізники, які завантажують, заповнюють або оновлюють подання, можуть мати лише базовий рівень доступу до PUESC, для цього потрібно лише
створити обліковий запис в PUESC.
Обліковий запис в PUESC може бути створений лише фізичною особою. У випадку суб’єктів господарювання, які зобов’язані здійснювати
діяльність у реєстрі SENT, це може бути, наприклад, працівник цього суб’єкта, який має відповідну довіреність.
Якщо діяльність отримувача полягає лише в доповненні декларацій інформацією про отримання товарів і він уповноважив фізичну особу
(зі свого підприємства або поза ним) виконувати ці дії, то лише ця особа повинна створити обліковий запис в PUESC.
Суб’єкти господарювання-одержувачі, які здійснюють господарську діяльність та доповнюють декларації інформацією про отримання товарів, повинні мати
розширений рівень доступу до системи PUESC для здійснення цієї діяльності. Це вимагає, окрім створення облікового запису в системі PUESC, реєстрації даних
про фізичну особу, реєстрації даних про юридичну особу та реєстрації представництва.
суб’єкти господарювання, які отримують пічне паливо, можуть доповнювати декларації товарно-транспортними накладними (підтверджувати поставки пічного
палива) без розширеного рівня доступу до Єдиної державної електронної системи обліку палива (далі – PUESC), коли:
- є споживачем нафтопродуктів – достатньо базового рівня доступу до Єдиної системи обліку нафтопродуктів (для цього необхідно створити обліковий запис в Єдиній системі обліку нафтопродуктів, аутентифікація здійснюється шляхом надання логіну та паролю) або
- підтвердити отримання за допомогою кодів транзакцій, згенерованих через PUESC, наприклад, у мобільному додатку (стосується всіх збирачів пального).
“Простий” обліковий запис (базовий рівень доступу до PUESC) створюється при створенні облікового запису на PUESC. Після входу в
цей обліковий запис можна виконувати дії лише у так званому власному контексті. Такий обліковий запис може створити лише фізична особа, наприклад, власник
компанії, орган компанії або працівник компанії/підприємства.
“Розширений” обліковий запис (розширений рівень доступу до PUESC) створюється після реєстрації даних фізичної особи, реєстрації даних юридичної особи та
реєстрації представництва. До цього особа, яка представляє економічного оператора, повинна створити обліковий запис в EIECS. Після реєстрації дії в
реєстрі SENT повинні виконуватися з “контексту суб’єкта господарювання”.
Перевізники, які передають, доповнюють або оновлюють повідомлення, повинні мати базовий рівень доступу до PUESC.
Агенти-відправники та агенти-отримувачі, які надсилають доповнення або оновлення повідомлень, повинні мати базовий рівень доступу до
PUESC.
Трейдери-отримувачі, які заповнюють інформаційні повідомлення про отримання, повинні мати розширений рівень доступу до PUESC.
Споживачі мазуту можуть мати базовий рівень доступу до PUESC для заповнення повідомлень про вилучення, якщо вони є споживачами, які не є комерційними
споживачами мазуту, або використовують коди транзакцій, згенеровані через PUESC, наприклад, у мобільному додатку.
Детальніше див. Створити обліковий запис
або перевірити свої дані.
“Розширений” обліковий запис (розширений рівень доступу до PUESC) створюється після реєстрації даних фізичної особи, реєстрації
даних юридичної особи та реєстрації представництва. Перед цим особа, яка представляє суб’єкта господарювання, повинна створити обліковий запис в системі
PUESC.
Якщо уповноважена особа подає заяву на реєстрацію суб’єкта господарювання або представництва, вона повинна додати до заяви скан довіреності та скан
квитанції про сплату гербового збору, а потім надати оригінали довіреностей.
У разі реєстрації іноземного суб’єкта господарювання необхідно додати реєстраційні документи цього суб’єкта (наприклад, роздруківку з реєстру в третій
країні), з яких випливають повноваження особи, яка надає повноваження представляти суб’єкт господарювання.
Детальніше див. Створити обліковий запис
або перевірити свої дані.
Частину інструкцій щодо отримання базового та розширеного рівнів доступу до PUESC можна знайти у відповідях на поширені запитання
та у вкладці “Покрокове ознайомлення з послугою” (STEP INTRODUCTION) в описі кожної послуги.
Деталі описані на сайті PUESC у розділі Створити
обліковий запис або перевірити свої дані.
Якщо ви не знайшли відповіді на свої запитання в цих матеріалах, ви можете скористатися послугами HelpDesk, заповнивши форму HelpDesk, доступну після
входу до вашого облікового запису PUESC. Інформацію про те, як користуватися довідковою службою, можна знайти на сайті PUESC за посиланням HELP.
Якщо під час несправності системи SENT перевезення товарів було задекларовано на документі, що замінює декларацію, який
відповідає зразку, доданому до Розпорядження Міністра фінансів про декларації перевезення товарів і декларації торгівлі паливом для опалення, водій
транспортного засобу повинен мати цей документ протягом усього перевезення товарів разом з підтвердженням про його прийняття.
Опис процедури у разі недоступності реєстру SENT можна знайти у вкладці “Недоступність сервісу, аварійні ситуації” в описі кожного сервісу.
Технічні вимоги до підключення та обміну повідомленнями описано на вкладці “Мережеві служби” у розділі SENT System..
Доступ через невізуальний інтерфейс призначений для суб’єктів, які обробляють велику кількість декларацій у реєстрі SENT. Для того, щоб перевірити, чи
доцільно налаштовувати веб-сервіси для організації в системі SENT, будь ласка, надішліть листа на електронну адресу: projektsent.ias.zielonagora@mf.gov.pl
Перевезення товарів на адресу фізичних осіб, як правило, не підлягає повідомленню до реєстру SENT. Винятком є перевезення палива
для опалення, в цьому випадку перевезення будь-якої кількості цього товару також на адресу фізичної особи підлягає повідомленню до реєстру SENT.
Якщо покупець займається підприємницькою діяльністю, то він відповідає законодавчому визначенню отримувача.
У разі поставки товарів у розумінні Закону про податок на додану вартість (наприклад, продаж на внутрішньому ринку) одержувач повинен доповнити декларацію
інформацією про отримання товару не пізніше наступного робочого дня після дня поставки. Виняток становить пічне паливо, отримання якого
необхідно підтвердити в день поставки.
У разі придбання товарів всередині Співтовариства (придбання з країни ЄС), суб’єкт, що отримує, надсилає повідомлення до реєстру SENT, а потім доповнює
повідомлення інформацією про отримання товарів, не пізніше наступного робочого дня після дня доставки. Виняток становить пічне
паливо, отримання якого має бути підтверджено в день доставки..
Для заповнення повідомлень про отримання оператор підприємства-отримувача повинен мати розширений рівень доступу до PUESC.
Споживачі мазуту можуть мати базовий рівень доступу до PUESC для заповнення повідомлень про вилучення, якщо вони є споживачами, які не є комерційними
споживачами мазуту, або використовують коди транзакцій, згенеровані через PUESC, наприклад, у мобільному додатку.
Якщо покупець є фізичною особою, яка не є суб’єктом підприємницької діяльності і є одержувачем іншого товару, ніж мазут (наприклад, дизельне паливо),
транспортування цього товару не підлягає декларуванню SENT. Для того, щоб продавець міг виставити рахунок-фактуру, можна вказати номер PESEL, який
ідентифікує покупця як фізичну особу, що не є підприємцем.
Якщо суб’єкт господарювання зареєстрований в PUESC в іншій сфері, наприклад, митниці, акцизній службі, Інтрастаті, він повинен
оновити дані про себе, вказавши сферу “МОНІТОРИНГ ТРАНЗИТУ”. Посилання на форму можна знайти у вкладці “Покрокова інструкція” (КРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ) в описі
кожної послуги, доступної на сайті. Перевезення товарів, що
підлягають контролю (SENT).
Деталі можна знайти в описі послуги Створіть обліковий запис або перевірте свої
дані.
Повідомлення до реєстру SENT вносяться трейдером або уповноваженими особами, які діють від його імені та на його ризик,
наприклад, працівниками.
Так, будь-який вантажовідправник, одержувач або перевізник може уповноважити будь-яку фізичну особу діяти від його імені та за
його дорученням. У цьому випадку одержувач може видати довіреність, наприклад, співробітнику вантажовідправника або перевізника для підтвердження
доставки.
Сферу дії довіреності визначають відповідно вантажовідправник, вантажоодержувач або перевізник. Це може бути загальна генеральна
довіреність, наприклад, на здійснення та оновлення повідомлень від імені вантажовідправника або на підтвердження отримання вантажу від імені одержувача.
Це також може бути спеціальна генеральна довіреність, наприклад, на підтвердження отримання конкретного відправлення, позначеного індивідуальним
ідентифікаційним номером.
Додаткову інформацію можна знайти в розділі “Послуга крок за кроком” (STEP BY STEP) в описі кожної послуги, доступної на веб-сайті Перевезення товарів, що
підлягають контролю (SENT).
Відповідальність за виконання окремих дій в реєстрі декларацій несуть оператори, перелічені в Законі «Про систему моніторингу
автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом», а не уповноважені ними особи. Відповідно до частини 3 статті 9 вищезгаданого
закону, особа, уповноважена вантажовідправником, вантажоодержувачем або перевізником, діє від його/її імені та за його/її дорученням, а тому її дії
тягнуть за собою наслідки для цих суб’єктів, яких вона представляє.
Уповноважена особа не нестиме відповідальності перед контролерами/органами влади за свої дії в реєстрі SENT, вчинені від імені та
за дорученням суб’єкта-відправника, суб’єкта-одержувача або перевізника. Але у внутрішніх відносинах, тобто між уповноваженою особою та цією особою, вона
може нести відповідальність за статтею 471 Цивільного кодексу за помилкові (неналежне виконання) дії.
Так, він заповнює декларацію в розділі для вантажовідправника і для перевізника.
Якщо під час перевезення відбувається зміна перевізника, відправник може згенерувати ключ для нового перевізника (форма SENT_EDIT
Заповнення, оновлення, закриття, анулювання поля [SENT] «Нові ключі»). Згенерований ключ повинен бути переданий відправником новому перевізнику. Після
цього попередній перевізник не матиме доступу до даних, що містяться в транспортній декларації. Новий перевізник також може самостійно змінити ключ, за
умови, що він отримав ключ попереднього перевізника.
Перелік товарів, на які поширюється система моніторингу перевезень та обігу, викладений у статті 3(2) Закону «Про систему
моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів та обігу пічного палива» та у Постанові Міністра фінансів, виданій на підставі статті 3(11)
цього Закону.
Зобов’язання повідомляти про перевезення товарів, тобто мастил і мастильних препаратів, поширюється на вантажі вагою брутто понад
500 кг або об’ємом понад 500 літрів. Однак, у випадку упакованого товару, що класифікується, наприклад, в товарній позиції 2710 CN, зобов’язання
декларувати перевезення не існує, якщо цей товар перевозиться в індивідуальних упаковках об’ємом не більше 11 літрів. Це означає, що в разі перевезення,
наприклад, 600 кг цього товару, упакованого в одиничні упаковки об’ємом 11 літрів або менше, не виникає обов’язку декларувати таке перевезення.
Декларуванню підлягає лише 600 літрів товару (три контейнери по 200 літрів). Решта 1000 літрів товару (сто контейнерів по 10
літрів) не підлягають декларуванню, оскільки цей товар (класифікується в товарній позиції 3403 згідно з CN) розфасований в індивідуальні упаковки
місткістю менше 16 літрів.
У Законі «Про систему моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом», серед іншого,
дається визначення декларації про перевезення вантажів. Згідно з цим визначенням, декларація про перевезення вантажу в реєстрі декларацій стосується
визначеної кількості одного виду товару або визначеної кількості різних видів товару, що перевозиться від одного вантажовідправника товару до одного
вантажоодержувача товару, до одного місця доставки товару, одним транспортним засобом. Це означає, що в цій ситуації в одній вантажній декларації може
бути задекларовано більше одного виду товарів.
Що стосується товару, який класифікується, наприклад, у товарній позиції 2710 згідно з CN, то положення статті 3(2)(1)(c) Закону
«Про систему моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом», яке стосується ваги брутто партії товару або її
об’єму (понад 500 кг/500 літрів), слід аналізувати разом із положенням статті 3(4)(2)(b) вищезгаданого Закону.
Це означає, що обов’язок декларування перевезення поширюється на такі товари, якщо вони упаковані в одиничні упаковки місткістю понад 11 літрів і загальна
вага брутто/об’єм партії таких товарів становить 500 кг/літр. Це може бути, наприклад, автоцистерна з 600 літрами такого товару або 30 контейнерів по 20
літрів кожен (що також становить 600 літрів). UWAGA! Obowiązkom tym nie podlega przewóz przesyłki, np. 400 litrów w paleto pojemniku
albo 24 pojemników po 20 litrów każdy (co łącznie daje 480 litrów) albo 100 pojemników po 10 litrów każdy (co łącznie daje 1000 litrów).
Визначення поняття «партія товару» міститься у частині 3 статті 3 Закону «Про систему моніторингу автомобільних та залізничних
перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом», а в частині 10 статті 2 цього ж Закону наведено визначення поняття «вид товару». З цих визначень випливає,
що ми говоримо про партію товару, коли товари, що перевозяться, класифікуються за однією 4-значною товарною позицією CN. Якщо, наприклад, перевозиться 6
000 літрів PB95 і 1 000 літрів PB98, то партія – це 7 000 літрів товарів, що класифікуються за товарною позицією 2710 згідно з CN.
Так, таке перевезення необхідно декларувати, так само як і перевезення товарів об’ємом, наприклад, 480 літрів і вагою брутто
понад 500 кг.
Товари, що класифікуються в товарній позиції CN 3820 і містять етиловий спирт, підлягають декларуванню, якщо вага брутто
вантажу перевищує 500 кг або об’єм перевищує 500 літрів (стаття 3(2)(1)(i) Закону «Про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів
та торгівлі паливом»). УВАГА! Зі статті 3(4)(2)(f) згаданого Закону випливає, що ці товари не підлягають декларуванню,
якщо вони перевозяться в індивідуальних упаковках об’ємом не більше 16 літрів.
Це означає, що описаний вантаж не підлягає реєстрації, оскільки товар упакований в 5-літрові та 0,75-літрові одиничні контейнери (хоча загальний об’єм
вантажу становить 540 літрів).
Якщо механічна майстерня продає відпрацьоване мастило, яке потім перевозиться до місця, де воно має бути відновлене шляхом
рекультивації, власник цієї майстерні стає вантажовідправником і повинен задекларувати перевезення в реєстрі.
Аналогічна ситуація виникає, якщо механічний цех передає відпрацьовану оливу іншому суб’єкту господарювання для утилізації, сплачуючи лише за виконання
послуги з утилізації. У такому випадку, якщо право розпоряджатися товаром (відпрацьованим маслом) як власник переходить до одержувача товару, така
операція підлягає декларуванню.
Крім того, в такій декларації необхідно вказати шестизначний код відходів відповідно до каталогу відходів, зазначеного в положеннях Закону про відходи (§
3a Розпорядження Міністра фінансів про додаткові дані, які необхідно вказати в транспортній декларації на товари).
В описаному випадку отримання використаної (відпрацьованої) оливи підлягає декларуванню. Декларація повинна бути зроблена не
пізніше, ніж до початку транспортування обох партій (після того, як друга партія в 400 літрів, тобто загалом 800 літрів, буде завантажена в цистерну) і
повинна бути здійснена оператором гаража або його агентом.
Перевезення палива в паливному баку (відомому як «бак»), з якого паливо подається до двигуна внутрішнього згоряння, встановленого
на транспортному засобі, не підлягає реєстрації.
Кількість, вага брутто або об’єм товарів у декларації повинні відповідати Міжнародній системі одиниць (СІ), що діє в Польщі.
Для енергетичних продуктів використовується референтна температура, тобто літри готового продукту при 15°C або кілограми готового продукту в повітрі.
Якщо поставка відбувається при фактичній температурі (кількість в інвойсі або транспортному документі не включає температуру відліку), слід застосовувати
температуру, що спостерігається (вимірюється).
Так, товари за кодом CN 3824, включені до вищезгаданого додатку, підлягають декларуванню в реєстрі SENT незалежно від їх
призначення.
Якщо вага/об’єм отриманого товару відрізняється на +/- 10% від заявленої ваги/об’єму, в чеку необхідно поставити галочку
«доставка згідно з заявленим» і вказати фактично отриману кількість – в разі отримання пічного палива або скрапленого газу це поле є обов’язковим.
При передачі сушеного тютюну для утилізації іншій особі, якщо право розпоряджатися товаром (сушеним тютюном) як власник
переходить до одержувача товару, така операція підлягає повідомленню.
Крім того, в такій декларації необхідно вказати шестизначний код відходів відповідно до каталогу відходів, викладеного в положеннях Закону про відходи (§
3a Розпорядження Міністра фінансів про додаткові дані, які необхідно вказати в товарно-транспортній декларації).
Товари, на які поширюється дія Закону «Про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним
паливом», перераховані в ч. 2 ст. 3 Закону та в Розпорядженні Міністра фінансів про перелік товарів, на перевезення яких поширюється дія системи
моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів. Суб’єкт, який подає декларацію, зобов’язаний правильно вказати, серед іншого, вид товару або
товарну позицію CN. При класифікації за товарною позицією CN слід дотримуватися загальних правил тлумачення Комбінованої номенклатури та
Регламенту Ради (ЄЕС) № 2658/87 від 23 липня 1987 року про тарифну і статистичну номенклатуру та про Єдиний митний тариф. Допоміжним інструментом для
класифікації товарів за кодами Комбінованої номенклатури є тарифний браузер – система ISZTAR. http://isztar.mf.gov.pl/isztar/taryfa_celna/web/main_PL
Tak. Будь-яка кількість палива для опалення, що транспортується до визначених суб’єктів, підлягає повідомленню в реєстрі
декларацій SENT.
Префікс «ex» перед товарною позицією або кодом Комбінованої номенклатури (CN) означає, що сфера застосування правил є вужчою, ніж
та, що зазначена у відповідній главі/позиції/підпозиції/коді CN або коді Taric відповідно, і застосовується лише до товарів, перелічених/описаних у цій
товарній позиції/підпозиції/коді.
Наприклад, у випадку товару за кодом CN ex 1205, ця товарна позиція звужується до насіння ріпаку, не включаючи насіння суріпиці.
Припустимо, що транзакції (поставки товарів, пов’язані з перевезенням товарів) здійснюються між паливним складом A і покупцем B,
паливним складом A і покупцем C та паливним складом A і покупцем D, відправником у кожному випадку є паливний склад A. Всі три перевезення товарів
починаються на паливному складі A, і необхідно скласти три декларації.
Якщо виконуються умови § 7 Розпорядження Міністра фінансів щодо декларацій про перевезення вантажів та декларацій про торгівлю пічним паливом, такі
декларації можуть бути надіслані до реєстру в сукупності. Це рішення спрямоване на суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю в рамках так званої
«торгівлі від дверей до дверей».
Після отримання товару одержувач повинен доповнити декларацію інформацією про отримання товару, тобто «закрити» декларацію, не
пізніше робочого дня, наступного за днем доставки.
У випадку товарів, відмінних від пічного палива, якщо одержувач не закриває декларацію, це не тягне за собою жодних правових наслідків для
вантажовідправника та перевізника. У випадку з паливом для опалення наслідки для відправника випливають із Закону про акцизний збір.
У випадку операції між суб’єктами господарювання не має значення, хто отримує пальне з паливного складу. Коли перевезення товару
починається на території країни, декларацію про перевезення товару складає відправник.
У наведеному прикладі декларацію про відвантаження буде складати ваша компанія, якщо паливний склад постачальника знаходиться на території Республіки
Польща.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону «Про систему моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі
пічним паливом», дані про товари, що перевозяться, які містяться в декларації, не підлягають оновленню.
Згідно з формулюванням статті 8(3) вищезгаданого закону, декларація може бути анульована лише до початку перевезення товару. Повторна декларація (з
правильною кількістю) повинна бути подана до моменту початку перевезення товарів. Відмітка про те, що була надіслана ще одна декларація, повинна бути
внесена в поле «примітки» бланка.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 11 Закону «Про систему моніторингу автомобільного та залізничного транспорту товарів і
торгівлі пічним паливом», реєстраційний номер, присвоєний декларації, дійсний протягом 10 днів з дати його присвоєння.
Однак слід мати на увазі, що після закінчення 10-денного терміну номер автоматично анулюється, і суб’єкт господарювання-отримувач (у разі продажу на
внутрішньому ринку) не зможе підтвердити факт отримання товару.
Перш за все, слід звернути увагу на обов’язки, які законодавець покладає на вантажовідправника, одержувача та перевізника. Кожен
з цих суб’єктів має обов’язки, визначені положеннями Закону. Тому все залежить від фактичної ситуації, пов’язаної з перевезенням вантажу.
У випадку доставки товарів, доставки товарів в межах Співтовариства, експорту, придбання товарів в межах Співтовариства та імпорту, перевізник
зобов’язаний лише заповнити декларацію, надіслану відправником або одержувачем, відповідно.
Лише у випадку перевезення товарів через національну територію (так званий транзит) весь обов’язок щодо заповнення декларації покладається на перевізника.
Очевидно, що на підставі довіреності зобов’язані сторони можуть уповноважити перевізника складати транспортні декларації від їхнього імені. Однак слід
пам’ятати, що відповідальність за будь-які порушення покладається на довірителя.
У випадку поставки товарів, поставки товарів всередині Співтовариства та експорту, декларацію про перевезення товарів складає
лише відправник. У випадку придбання товарів в межах Співтовариства та імпорту, декларацію про перевезення товарів складає сторона, що отримує товари. У
цих випадках перевізник зобов’язаний лише заповнити ці декларації.
Перевізник повинен декларувати тільки перевезення, яке починається і закінчується за межами території Республіки Польща (транзит через Польщу).
У випадку, якщо декларація про перевезення буде надіслана іншими суб’єктами, ніж ті, що вказані вище, така декларація не матиме сенсу.
Форма «SENT_EDIT Заповнення, оновлення, закриття, анулювання [SENT]», розташована у вкладці «Форми для заповнення» в описі
послуг, використовується для закриття декларацій SENT:
- Подати, заповнити або оновити декларацію про перевезення та переміщення товарів, що підлягають моніторингу (перевезення, що починається за межами території Польщі і закінчується на території Польщі)
- Подати, заповнити або оновити декларацію про перевезення та переміщення товарів, що підлягають моніторингу (перевезення починається і закінчується за межами Польщі)
У разі видачі документа про продаж фізичній особі як вантажоодержувачу із зазначенням її NIP-номера, продавець
(вантажовідправник) зобов’язаний повідомити про перевезення товару, незалежно від місця доставки, за умови, що ця фізична особа (вантажоодержувач
пального) здійснює підприємницьку діяльність, зареєстровану в Центральному реєстрі підприємницької діяльності та інформації (CEIDG).
У випадку, коли фізична особа не внесена до CEIDG, але їй присвоєно номер платника ПДВ, оскільки, наприклад, вона є платником страхових внесків,
перевезення цього дизельного палива не підлягає повідомленню до реєстру SENT.
Перевезення палива (CN 2710), яке є предметом поставки зі станції рідкого палива, виключено з обов’язку подання декларацій – Розпорядження Міністра
фінансів про виключення деяких зобов’язань щодо декларацій про перевезення вантажів.
Якщо товари перевозитимуться в режимі транзиту до філії внутрішньої митниці, де відбуватиметься митне оформлення та декларування
для процедури випуску у вільний обіг, декларація в реєстрі декларацій повинна бути внесена не пізніше, ніж до виїзду з майданчика митного оформлення філії
внутрішньої митниці, де відбулося митне оформлення (транспортування з контейнерного майданчика відбуватиметься з використанням митних правил та
документів). Місцем відправлення тоді буде місце митного оформлення.
Аналогічно, перевезення в рамках процедури транзиту до визнаного місця також не вимагає внесення повідомлення до реєстру SENT.
З іншого боку, у випадку митного оформлення імпорту на кордоні Республіки Польща (морський порт або аеропорт), перевезення товарів підлягає повідомленню
від кордону до місця доставки, вказаного імпортером товарів.
Декларацію завжди слід подавати до початку транспортування товарів.
Якщо товар експортується, то декларація повинна бути складена для перевезення від місця завантаження до місця, де товар буде поміщений під процедуру
експорту або транзиту, наприклад, до внутрішнього митного пункту, митного пункту на кордоні Республіки Польща або до визнаного місця.
Якщо це внутрішній митний пункт, то проїзд з цього місця до митного пункту виїзду здійснюється на підставі митних правил і документів.
Процедуру, відповідно до якої перевозяться товари, можна визначити на підставі митних документів, тобто книжки МДП, книжки АТА,
або роздруківки електронної книжки з ідентифікаційним номером цього документа, так званого ARC, або роздруківки іншого комерційного документа, в якому
зазначено ідентифікаційний номер електронної книжки або документа, що замінює електронну книжку.
У транспортній декларації місцем доставки є адреса призначення доставки. У разі зміни транспортного засобу, перевізника або
номера локатора чи пристрою (ZSL) необхідно внести зміни в декларацію.
Відповідно до статті 3(6)(1) Закону про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень товарів і торгівлі паливом для
опалення, система моніторингу не поширюється на перевезення товарів, зазначених у пункті 2(1)-(3), що здійснюються поштовими операторами в поштових
посилках у розумінні Закону про поштове право.
Слід зазначити, що у вищезгаданому законі під поштовою посилкою розуміється рекомендоване відправлення, яке не є письмовим відправленням, вагою до 20 000
г і має обміри:
- жоден з яких не може перевищувати 2000 мм або
- яка не може перевищувати 3 000 мм за сумою довжини та найбільшої окружності, виміряної в напрямку, відмінному від довжини.
Після початку перевезення декларацію SENT не можна скасувати. Якщо одержувач, спочатку зазначений в декларації SENT, закрив
декларацію, вказавши в доставці «0» літрів, і вказав причини відмови від прийняття доставки, відправник повинен надіслати нову декларацію SENT. В іншому
випадку декларацію слід оновити, змінивши дані агента-одержувача і місце доставки.
У разі відмови прийняти товари, придбані в межах Співтовариства, суб’єкт-одержувач, який раніше зробив повідомлення про
перевезення цих товарів, повинен закрити це повідомлення, написавши в полі для приміток інформацію про відмову прийняти поставку.
Згодом, для перевезення цих незатребуваних товарів назад до їхнього відправника (з Польщі до ЄС), необхідно подати ще одну декларацію, відповідно до
статті 5(3) Закону про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень товарів і торгівлі паливом для опалення.
Будь-яке перевезення товарів, на які поширюється дія Закону про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень
вантажів і торгівлі паливом, повинно бути задеклароване в реєстрі SENT. Таким чином, якщо товар був отриманий і цей факт був підтверджений під час
закриття перевізної декларації, але з об’єктивних причин було вирішено, що товар повинен бути повернутий відправнику, наприклад, за претензією, суб’єкт,
який отримав товар, повинен задекларувати перевезення цього товару в якості вантажовідправника.
Для переміщення товарів зі складу на склад того самого одержувача без обов’язку декларування переміщення та видачі документа, що
підтверджує міжскладське переміщення, потрібен правовий титул, тобто право власності, безстрокового користування, постійного управління, обмеженого
речового права або документ, що підтверджує зобов’язання.
Так, за наявності доказової бази щодо виконання зобов’язань. За невиконання зобов’язань, передбачених Законом «Про систему
моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом», може бути накладено штраф протягом 5 років з дня невиконання
зобов’язань (ст. 28 Закону «Про систему моніторингу автомобільних та залізничних перевезень вантажів і торгівлі пічним паливом»).
У цьому випадку необхідно скласти єдину транспортну декларацію. Її повинна скласти сторона-одержувач, яка визнає операцію з
придбання всередині Співтовариства.
Особа, яка уклала договір перевезення і несе відповідальність за це перевезення, вважається перевізником. Відповідно до положень
Цивільного кодексу, суб’єкт, який уклав такий договір, може передати перевезення вантажу на субпідряд, однак він залишається стороною договору
перевезення.
Якщо перевізник бажає, щоб експедитор діяв від його імені та на його ризик, він може уповноважити працівників експедитора, зазначених поіменно, діяти від
його імені та на його ризик.
Беручи до уваги чинні в національному правопорядку положення щодо часу керування транспортним засобом, перерв і періодів
відпочинку водіїв, які здійснюють автомобільні перевезення, зокрема, вантажів, слід припустити, що перерви в передачі даних, пов’язані з правилами,
передбаченими законодавством ЄС і національним законодавством, не впливають на порушення зобов’язання передавати дані про транспортний маршрут, із
застереженням, що подальша передача даних не може починатися з місця, відмінного від місця останньої зупинки транспортного засобу автомобільним
транспортом.
Це не тягне за собою жодних юридичних наслідків.
У випадку перевезення пічного палива накладається штраф у розмірі 5 000 злотих (на суб’єкта господарювання) та 1 000 злотих (на
не суб’єкта господарювання).
За перевезення скрапленого газу накладається штраф у розмірі 10 000 злотих.
Для перевезення інших товарів штраф за незакриття декларації не передбачений.
Кожен учасник перевезення несе відповідальність за дії, передбачені для нього законом, тому приймаюча сторона не несе наслідків
невиконання перевізником свого зобов’язання.
Коли операція здійснюється між суб’єктами господарювання, не має значення, хто отримує товар з виробничого об’єкта. Положення
Закону «Про систему моніторингу за автомобільним та залізничним транспортом і торгівлею пічним паливом», зокрема обов’язки, що покладаються на
відправників, одержувачів та перевізників, які містяться у статтях 5-7 Закону, не пов’язані з умовами поставки (торговельними формулами ІНКОТЕРМС), які в
принципі визначають правила доставки товару від продавця до одержувача (відповідальність, несення транспортних витрат, страхування, ризики тощо).
Таким чином, для правильного виконання зобов’язань за Законом необхідно лише тлумачити положення вищезгаданого Закону незалежно від застосовних умов
поставки.
Якщо неможливо скасувати першу декларацію у зв’язку з початком перевезення, то вона буде автоматично закрита системою через 10
днів. У цій ситуації не слід надсилати підтвердження про отримання, оскільки було надіслано нове повідомлення, яке, згідно з інформацією у запитанні, було
фактично заповнене.
Відповідно до статті 10а Закону про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі паливом,
перевізник зобов’язаний забезпечити передачу актуальних геолокаційних даних транспортних засобів, на які поширюється дія декларації SENT, протягом усього
маршруту транспортування.
Якщо:
- непередача геолокаційних даних пов’язана з несправністю локатора – необхідно дотримуватися положень, зазначених у вищезгаданому законі, зокрема статті 10c;
- непередача геолокаційних даних пов’язана з недоступністю реєстру SENT, слідкуйте за повідомленнями, що публікуються на сайті PUESC;
- непередача даних геолокалізації пов’язана з вимкненням локатора на час транспортних перебоїв, будь ласка, дотримуйтесь відповіді на запитання 4.27.
Якщо під час перевезення вантажів за системою SENT робота транспортного засобу переривається (наприклад, в результаті
обов’язкової перерви водія), а потім сідельний тягач використовується для виконання іншого транспортного замовлення, дозволяється відключити комбінацію.
Після відновлення (відстежуваного) перевезення необхідно переконатися, що дані, які містяться в декларації SENT, є актуальними, а геолокаційні дані знову
стали доступними з моменту перерви в їх передачі до системи SENT-GEO.
Для надання геолокаційних даних перевізники можуть використовувати пристрої ZSL, пристрої OBU (бортові пристрої) або додаток e-TOLL PL. Вибір способу
надання геолокаційних даних є компетенцією перевізника. Кожне рішення має індивідуальні функціональні можливості, які необхідно використовувати в більшій
чи меншій мірі. Роль перевізника полягає в тому, щоб вибрати рішення і подбати про його правильну роботу і таким чином забезпечити передачу актуальних
геолокаційних даних під час поїздок, що підлягають моніторингу SENT.
У випадках, коли необхідно перервати передачу геолокаційних даних, краще використовувати мобільний додаток e-TOLL PL, який дозволяє вмикати і вимикати
передачу геолокаційних даних на час перерви. Якщо перевізник використовує OBU/ZSL, мобільний додаток можна використовувати як резервний локатор – після
відповідного заповнення декларації SENT.
Якщо перевезення товарів починається і закінчується за межами країни, перевізник повинен надіслати декларацію SENT_300. Для
описаного випадку інтермодальних перевезень залізничний перевізник повинен надіслати декларацію для перевезення товарів національною залізничною мережею
(до місця зміни виду транспорту з залізничного на автомобільний), тоді як автомобільний перевізник повинен надіслати іншу декларацію для перевезення
товарів автомобільними дорогами загального користування (від місця перевантаження контейнерної одиниці із залізничного на автомобільний транспорт).
Крім того, рекомендуємо додавати інформацію про перевантаження товарів із залізничного на автомобільний транспорт у полі “Примітки”
Якщо припустити, що вага брутто або об’єм кожного відправлення перевищує 500 кг або 500 літрів, то в описаній ситуації до реєстру
SENT слід надіслати дві декларації.
Після того, як товари були перевантажені на два різних транспортних засоби, до реєстру SENT слід надіслати дві нові декларації, а
в полі “Примітки” вказати номер попередньої декларації SENT та інформацію про те, що це є продовженням перевезення після поломки транспортного засобу.
У деклараціях на транспортування газу бажано вказувати кількість у літрах.
Так, ця дія є правильною.
Якщо різниця між кількістю газу, завантаженого в танкер, і кількістю газу, виданого з нього, показує, що деяка кількість газу
залишається в танкері, на цю кількість газу слід надіслати декларацію SENT.
Для перевезення цих товарів можуть бути чинними 2 декларації – одна від попереднього перевезення і одна від поточного
перевезення. Їх сума повинна відповідати кількості фактично перевезеного в цистерні товару. Або, якщо декларація попереднього дня була закрита, можна
оформити нову декларацію на загальну кількість товару (попередній день + доданий).
Якщо цей “дедвейт” є частиною тари товару, що перевозиться (вага транспортного засобу перед завантаженням), він не включається у
вагу товару, зазначену в транспортній накладній, і, отже, не підлягає зазначенню в декларації.
Функціонал використання кодів транзакцій призначений для використання замість особистого підпису, що означає, що ці коди не
можуть бути доступні особам, які не мають на це повноважень. Використання коду означає, що особа, яка згенерувала цей код, підтверджує поставку пічного
палива. Цей код можна, наприклад, ввести в додаток, який водій має на своєму телефоні. Таким чином, немає необхідності уповноважувати когось закривати
додатки, оскільки саме одержувач, вводячи свій код транзакції, сам підтверджує отримання палива.
Послуга ZSL – це тип послуг, підготовлений для зовнішніх систем визначення місцезнаходження для спільних потреб систем SENT
(SENT-GEO) та e-TOLL. Реєстрація та управління послугами ZSL відбувається за допомогою бланків ZSL100 та ZSL105. У послугах ZSL оператор OBU/ZSL може
реєструвати пристрої OBU/ZSL.
З метою виконання зобов’язань щодо надання даних відповідно до Закону від 9 березня 2017 року про систему моніторингу
автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі паливом для опалення, а також для цілей Електронної системи збору автодорожніх зборів Державної
податкової адміністрації (e-TOLL), дозволено використовувати як OBU, так і ZSL пристрої (локатори). Таким чином, Оператор, який має в своєму портфоліо
пристрої OBU, і Оператор, який має в своєму портфоліо пристрої ZSL, розглядаються однаково.
У зв’язку із запуском системи e-TOLL стало можливим використання бортових пристроїв (OBU) для SENT та e-TOLL. У зв’язку з тим, що
пристрої OBU (клас GNSS) технологічно подібні до пристроїв, постійно встановлених на транспортних засобах (ZSL), вони також були визнані такими, що
відповідають визначенню “зовнішньої системи визначення місцезнаходження”, зазначеному в статті 4(1)(3) Закону “Про систему моніторингу автомобільного та
залізничного транспорту товарів і торгівлі паливом”. Пристрої OBU, дозволені для використання в системі SENT, – це пристрої, які отримали позитивний
результат під час тестування системи e-TOLL і доступні в дистриб’юторській мережі Міністерства фінансів або оператора OBU, включеного до переліку
операторів, розміщеного на веб-сайті МФ. Пристрої OBU, як і ZSL-локатори, потребують реєстрації для отримання послуг ZSL у Операторів.
Інформація доступна на сайті PUESC.
Для цілей SENT та e-TOLL, OBU/ZSL пристрої реєструються тільки Оператором OBU/ZSL.
Під час реєстрації Оператор обирає тип послуги (e-TOLL/ SENT/ e-TOLL та SENT). Оператор додає пристрої OBU/ZSL до зареєстрованих послуг ZSL. Натомість
Оператор отримує бізнес-номер пристрою. Оператор повідомляє бізнес-номер (у форматі U/Znn-xxnnxx-n) перевізнику, який використовує відповідний пристрій
OBU/ZSL – цей номер перевізник може використовувати в декларації SENT.
Поточний посібник доступний на сайті PUESC у вкладці “Мережеві сервіси”, у розділі System SENT.
Aktualna specyfikacja jest dostępna na PUESC w zakładce “Usługi sieciowe”, w części System SENT.
Так, Оператор послуги ZSL може зареєструвати GPS-пристрої (OBU або ZSL) у службі ZSL, яка одночасно підтримує системи e-TOLL та
SENT. У цьому випадку користувач пристрою OBU/ZSL може використовувати один пристрій, але оператор OBU/ZSL повинен забезпечити надсилання даних про
місцезнаходження до двох кінцевих точок, зазначених у відповідних критеріях схеми даних.
Так, якщо один пристрій зареєстровано в SENT, а інший – в e-TOLL, їм присвоюються різні бізнес-номера локаторів, і вони працюють
незалежно один від одного. Пристрої можуть працювати незалежно в одному транспортному засобі.
Так, така можливість є. У цьому випадку при заповненні декларації SENT Перевізник вказує бізнес-номер пристрою OBU/ZSL як
основний локатор, а бізнес-номер додатку e-TOLL PL – як резервний локатор. Тоді в додатку e-TOLL PL можна буде переглянути останнє зареєстроване
GPS-позиціонування локатора OBU/ZSL.
Якщо в декларації SENT перевізник заповнить обидва поля (в одному – ідентифікатор пристрою OBU/ZSL, а в іншому – номер з додатку
e-TOLL PL), будуть записані дані з обох пристроїв, які передають геолокаційні дані в систему SENT. У бланку SENT406 повинна бути можливість перевірити
положення як пристрою OBU/ZSL, так і додатку e-TOLL PL (якщо пристрої передають дані).
При заповненні декларації SENT перевізник повинен заповнити розділ “Дані
перевізника”. У цьому розділі, серед іншого, необхідно вказати робочий номер локатора, за допомогою якого передаються геолокаційні дані. Перевізник
повинен переконатися, що оператор OBU/ZSL правильно зареєстрував пристрій (в сервісах SENT, а не тільки в e-TOLL) і правильно передає дані.
Ймовірною причиною відсутності даних є проблема з геолокаційними даними, що надсилаються локатором, яким обладнано транспортний
засіб. Якщо транспортний засіб обладнаний пристроєм OBU/ZSL для передачі геолокаційних даних – зверніться до оператора OBU/ZSL і переконайтеся, що дані
отримані від локатора і коректно відправлені в SENT-GEO (оператор не отримує повідомлень про помилки зворотного зв’язку). Якщо транспортний засіб
оснащений локатором з встановленим мобільним додатком e-TOLL PL, водій повинен переконатися, що додаток увімкнений і правильно налаштований для обміну
даними з SENT-GEO.
Дані, представлені у формі SENT406, також можуть бути представлені з невеликою затримкою в порівнянні з реальним часом – це залежить від часу обробки
інтерфейсів системи та якості/швидкості передачі даних локатора.
Якщо товар, що перевозиться, є відходами в розумінні Закону про відходи, а його перевезення підпадає під дію положень Регламенту
(ЄС) № 1013/2006 Європейського Парламенту та Ради про перевезення відходів, то про ввезення таких відходів до Польщі або їх перевезення з території однієї
держави-члена ЄС на територію іншої держави-члена ЄС або третьої країни через територію Польщі – необхідно повідомити в реєстр SENT.
У разі виникнення сумнівів щодо кваліфікації певного товару як відходів, компетентним органом для надання допомоги є Головна інспекція з охорони
навколишнього середовища.
Відправлення відходів, які підпадають під дію Регламенту (ЄС) № 1013/2006 Європейського Парламенту та Ради про перевезення
відходів, і які починаються за межами країни і закінчуються в Польщі (SENT_200) або починаються і закінчуються за межами країни, але перевозяться через
Польщу (SENT_300) – повинні бути зареєстровані в реєстрі SENT.
Виняток становлять вантажі відходів, на які поширюється процедура митного транзиту, а також вантажі відходів, призначених для утилізації, кількість яких у
вантажі не перевищує 20 кг (про які йдеться у ст. 3(2) вищезгаданого Регламенту ЄС).
Відправлення відходів, що починаються на національній території, не підлягають повідомленню до реєстру SENT.
У разі відмови від товарів, придбаних всередині Співтовариства, одержувач, який раніше склав декларацію про перевезення цих
товарів (SENT_200), повинен закрити цю декларацію, внісши інформацію про відмову в поле для приміток.
Для перевезення цих незатребуваних товарів назад до їх відправника (з Польщі до ЄС) декларація SENT не потрібна.
Якщо випуск товарів в обіг (надання таким товарам митного статусу національних товарів/товарів Співтовариства) супроводжується
постачанням товарів або постачанням товарів всередині Співтовариства, то відповідно до § 2 абз. 7(1) Розпорядження Міністра фінансів про товари,
перевезення яких охоплюються системою моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі паливом, система моніторингу автомобільних і
залізничних перевезень вантажів і торгівлі паливом (система SENT) не поширюється на перевезення, що здійснюються відповідно до статті 5 Закону про систему
моніторингу автомобільних і залізничних перевезень вантажів і торгівлі паливом.
Оскільки від пункту перетину кордону до митного відділення всередині країни на товари поширюється процедура митного транзиту,
відповідно до § 2(7)(2) Розпорядження Міністра фінансів про товари, на перевезення яких поширюється система моніторингу автомобільних і залізничних
перевезень товарів і торгівлі паливом, таке перевезення не підпадає під дію системи SENT.
Крім того, у разі подальшого перевезення товару в межах країни, після того, як товар був допущений до обігу (товар отримав митний статус національного
товару/товару Співтовариства), відповідно до § 2 абз. 7 п. 1 Розпорядження Міністра фінансів про товари, на перевезення яких поширюється система
моніторингу автомобільних і залізничних перевезень товарів і торгівлі паливом, система SENT не поширюється на перевезення, що здійснюються відповідно до
ст. 5 Закону від 9 березня 2017 р. про систему моніторингу автомобільних і залізничних перевезень товарів і торгівлі паливом.
Ні. У разі переміщення товарів у митному режимі транзиту немає обов’язку декларувати таке переміщення в реєстрі SENT.
Так, про такі перевезення необхідно повідомляти в реєстр SENT.
Так, перевезення цих товарів від місця митного оформлення до місця призначення в межах країни покривається SENT (повинно бути
задекларовано в реєстрі SENT).
Так, таке перевезення свіжої малини підпадає під дію системи SENT (має бути задеклароване до реєстру SENT).
Якщо малина походить не з України, реєстрація SENT не потрібна.
Про перевезення вантажів, вага яких перевищує визначений поріг (виражений в кілограмах, літрах або штуках), необхідно повідомляти
в реєстр SENT. У випадку зі свіжою малиною, про відправлення необхідно повідомити в реєстр SENT, якщо вага брутто вантажу, що перевозиться від одного
вантажовідправника до одного вантажоодержувача, перевищує 3 000 кг, незалежно від кількості упакованих товарів.