Що таке SENT і що таке чутливі товари?
Ми познайомимо вас з усім, що стосується системи SENT (Electronic Transport Supervision System). Напевно, ви не раз чули про обов’язковість реєстрації тих чи інших товарів у цій системі. Однак ми знаємо з досвіду, що якщо вам не доведеться робити це самостійно, це не завжди так очевидно, як може здатися. Тому ми постараємося пояснити вам усі тонкощі, пов’язані з самою системою. Ми пояснимо, що таке SENT, розповімо про реєстрацію в системі PUESC, роз’яснимо питання визначення «чутливих товарів».
Яким нормативно-правовим актом регулюється питання системи SENT?
2017 рік приніс значні зміни у деяких вантажних перевезеннях. Саме цього року набув чинності Закон від 9 березня 2017 року «Про систему моніторингу вантажного автомобільного та залізничного транспорту та торгівлі пічним паливом» (Закон. вісник від 2020 р., ст. 859). Вищезазначений нормативно-правовий акт поклав обов’язок подавати та оновлювати повідомлення, т.зв. «чутливі товари», що перевозяться як по території Польщі, так і транзитом до електронної системи SENT. Метою цієї системи було зменшення тіньової економіки та виявлення порушень у торгівлі товарами, на які поширюється система SENT.
Які товари можна віднести до «чутливих товарів»?
Детальний перелік таких товарів міститься у ст. 3 сек. 2 Закону про систему моніторингу автомобільного та залізничного вантажного транспорту та торгівлі пальним паливом. Серед іншого ми включаємо:
- паливо для опалення – незалежно від кількості в даній партії;
- повністю забруднений спирт – для відправлень понад 500 літрів;
- тютюновий сирець без акцизної марки – незалежно від кількості в партії;
- газ LGP.
Реєстрація в системі моніторингу автомобільного транспорту SENT
Ми вже знаємо, який нормативно-правовий акт регулює питання системи SENT. Також ми пояснили, про які саме товари йдеться. Отже, ми можемо переходити до того, хто і як має реєструватися. Доступ суб’єктів до системи моніторингу доріг здійснюється через Платформу електронних сервісів податкової та митниці. Необхідно створити обліковий запис на веб-сайті www.puesc.gov.pl. Там ви знайдете вкладку ФОРМИ, в якій, залежно від програми, ви повинні вибрати правильну форму SENT. Реєстрація або оновлення форми призводить до отримання контрольного номера та відповідного ключа.
Хто повинен подавати повідомлення в системі SENT?
У зв’язку з цим законодавець визначив три види суб’єктів:
- вантажовідправник – повинен повідомити про намір перевезти чутливі вантажі. Заповнивши відповідну заявку, вони отримують контрольний номер, дійсний протягом 10 днів. За цей час має бути завершено транспортування.
- Також генерується 3 ключі для кожної сутності;
- перевізник – завершує повідомлення на етапі транспортування;
- вантажоодержувач – закриває етап реєстрації підтвердженням отримання товару.
Зупинимося на ролі перевізника. При завантаженні вантажів, на які поширюється система моніторингу SENT, на перевізника покладаються певні зобов’язання. Перш за все, транспортний тягач повинен мати систему GPS (визначення місця розташування). Постачальник послуг GPS моніторингу повинен запропонувати можливість повідомити про такий транспортний засіб у систему SENT GEO. Потім перевізник отримує номер локатора, який можна ввести в систему SENT. За транспортом можна стежити, повідомляючи локатор у системі SENT.
У разі перевезення вантажів територією Польщі перевізнику необхідно лише оновити дані у вже зареєстрованій заявці. Він має вказати дані компанії, ліцензію, номери автомобіля, що здійснює перевезення, дати завантаження та розвантаження, відзначити перетин кордону. Однак у випадку транзиту перевізник зобов’язаний розпочати реєстрацію транспорту (відправляються форми 300 та 330).
Детальну інформацію щодо повідомлень про чутливі товари в системі SENT можна знайти в Постанові Міністра розвитку та фінансів. Саме Мінфін відповідає за питання, пов’язані з системою SENT. Проте всі новини та зміни в цій темі доступні на сайті PUESC.
Які штрафи передбачені за невиконання положень Закону?
Запровадження системи SENT мало на меті обмеження діяльності, яка негативно впливала на державний бюджет. Протягом багатьох років у Польщі можна було зустріти певну практику. Вона полягала в ухиленні від сплати податків на чутливі товари. В результаті величезні кошти не надійшли до державного бюджету. Тому була створена система SENT, а разом з нею і каталог штрафів.
Кожен із суб’єктів, які беруть участь у реєстрації транспорту, може бути покараний. За останні два роки з’явилися штрафи і для перевізників. Найчастіше штрафні санкції стосувалися відсутності або несправності системи GPS. Підприємець може отримати штраф до 10 000 злотих. Таке доручення накладається за невиконання обов’язку надавати геолокаційні дані. З іншого боку, водій може отримати штраф від 5000 до 7500 злотих за те, що не активував локатор перед початком поїздки (у разі використання програмного додатку на телефоні). Крім того, якщо під час дорожньої перевірки виявиться, що транспорт не зареєстрований в системі SENT, то транспортний засіб або товар можуть бути зупинені. Перелік штрафних санкцій визначено статтею 22 Закону про систему моніторингу вантажного автомобільного та залізничного транспорту та торгівлі пальним паливом.
Підводячи підсумок, слід визнати, що знання системи SENT необхідні багатьом суб’єктам транспорту. У випадку з перевізниками завжди необхідно упевнитись, які вантажі будуть перевозитися та чи не включені вони в систему реєстрації SENT. Практика показує, що незнання закону шкідливе. Тому сподіваємося, що наша стаття прояснила тему системи SENT і допоможе вам уникнути зайвих нервів. Довідкова лінія та довідка щодо системи SENT, які можна знайти на вкладці HELP DESK, також можуть бути корисними.